fbpx

Jule- og festborde

Afholdt
Køb din entrébillet her

Hvert år op mod jul dækker Johannes Larsen Museet og skiftende kunstnere en række smukke og inspirerende jule- og festborde. I år er bordene dækket af Gitte Rydal, Lasse Kaae Christoffersen, Theresa Maria Jessing, Venskabsklasse 6A fra Kerteminde Byskole, samt Charlotte Jensen og Lis Engelbreth fra Johannes Larsen Museet.

Theresa Maria Jessing

“Et vinterligt bord dækket op til fest skal i min optik byde på overraskelser, opdagelser og stor æstetik. Æstetikken kommer nærmest af sig selv, hvis man vælger materiale-rene og håndbearbejdet produkter udført af håndværkere, som er dygtige, ja måske endog, sublime indenfor deres felt. 

Jeg vidste med det samme, at mit bidrag til borddækningen skulle bestå af papir og med det forsøge at skabe et rum. Efter flere overvejelser blev det længslen efter det `rigtige´ vinterlandskab, som jeg lod mig inspirere af. Enhver vinter og især jul har først været, når vejret har vist sig fra sin kolde, klare, frosne, snedækkende side – hvilket den jo så sjældent gør. Sne og is er lig med udeliv og ditto leg og kontrasten mellem kulde og varme, vådt og tørt, lys og mørke, eventyrlighed og almindelighed opstår.

Ankommer vinteren ikke som ønsket, er der andre måder at prikke til det barnlige minde og stemningen af vinter på, og hvilken bedre scene at gøre det på, end middagsbordet! Her skal vi alle sidde i fællesskab om den gode, veltilberedte mad og lade stemningen og festivitasen udfolde sig. 

Papiret har den store fordel, at man kan præget og give det struktur på mange dekorative måder. Jeg har revet og skåret i `dugen´, som er kraftigt akvarelpapir og derfor ville man også kunne male på det, lade børnene tegne videre under måltidet, skulle de sidde om kede sig en smule, spildt mad og drikke ville give aftryk, man kunne forfatte en hilsen, som den der senere stod for afrydningen af bordet, ville få fornøjelsen af og det ville i det hele taget blive en personlig dug, som man ville kunne gemme eller klippe elementer ud af og efterfølgende hænge op. 

Ideen med granskov, skovens dyr, sø og sne lå lige for. Skoven er et mysterie og fyldt med hemmeligheder for mig, gode oplevelser og udflugter. Som barn forbandt jeg juletræsplantagerne på landet med følelsen af skovliv, og barndomsoplevelser vandrer ofte videre i voksenlivet som sandfærdige fortællinger, så derfor var det oplagt at lave bordet om til en snedækket granskov med det legende aspekt.

Også materialerne i den valgte service har ydet sit til at tale ind i fortællingen om en vinterlig skov. Egetræstallerknerne af AkikoKen, de små håndsnittede træøser af Lars Laursen, papirstyndt glaseret porcelæns `både´ af Charlotte Vejlø, Pia Baastrups hvide porcelænskander og brune lertøjsfad, de lette og meget yndige glas fra Tora Urup blandet med champagneskåle fra Holmegaard og messingbestikket `Bernadotte´ fra Georg Jensen. Der er varme, kulde, natur, leg og ikke mindst håndværk på højt niveau i alle disse produkter, som jeg er yderst taknemmelig for at have fået lov til at låne til borddækningen. 

Havde bordet været længere, var fortællingen fortsat med at udvikle sig. Idéen til mit vinterbord kan man tage med sig og bruge som inspiration til egen vinter- eller juleopdækning. Nogle af papirkreationerne kan man finde skabeloner på i bogen `Vinterklip´, som kan lånes på bibliotekerne rundt om i landet, evt. købes i en boghandel. 

Rigtig god og legende fornøjelse. 

Theresa Maria Jessing”

 

Lasse Kaae Christoffersen

Det klassiske julebord

“Julen er en højtid, hvor mit hjem emmer af klassiske traditioner. En af de vigtigste traditioner ved julen er i mit hjem juleaftens måltid, hvor familien er samlet om bordet. Selvom der hvert år er små variationer i antal af gæster omkring bordet, er udtryk og smagsindtryk en uforanderlig tradition, der værner om det klassiske. I mit hjem er det en klassisk tradition at servere kalkun til måltidet juleaften, som historisk set primært har været en engelsk og amerikansk tradition. Hvor små forskydninger i borddækningen kan opleves fra år til år, er særlig én tradition uforanderlig, opdækningen med det klassiske danske design.

Jeg har en særlig forkærlighed for dansk design og det gode danske kunsthåndværk, som har rødder i den oprindelige porcelænstradition. Det er netop denne forståelse af det klassiske, som er temaet for mit julebord på Johannes Larsen Museet. Porcelænet på dette julebord er fremstillet på Den Kongelige Porcelainsfabrik i det tidlige 1800-tal, hvis håndmalede klassiske motiver er fundet i den danske flora og fauna. Det er motiver, som optog kunsthåndværkere allerede etableringen af de danske porcelænsfabrikker i slutningen af 1700-tallet. Porcelænet fra denne tid har en håndværksmæssig kvalitet, som med den industrielle udvikling er blevet mere og mere sjælden. Derfor er porcelænet på mit julebord dækket med et stel fra en tid, der vidner om en dansk keramiktradition af høj kvalitet, som vi efter min mening i dag bør værne om.

Sommerfuglen som motiv går igen i julebordets porcelæn og ligeledes i sølvbestikket, skabt af Georg Jensen i begyndelsen af 1900-tallet. Indhentet fra Johannes Larsens egen have slynger misteltenens grønne grene sig om bordets forgyldte antikviteter og Georg Jensens finurlige juleskeer skabt af A. Michaelsen. På damaskdugen, designet af Cecilie Manzs med et enkelt formsprog, spejles naturens elementer i bordplateauets overflade. Som et søspejl kan fremstå med en uendelig dybde, reflekteres museumsrummet, misteltenen og Holmegaards håndblæste grønne glas i bordplateauets spejldyb.

Det danske kunsthåndværk, som pryder dette julebord, har udgangspunkt i en klassisk designtradition fra 1800-tallet. Dette kunsthåndværk har fundet sine motiver i den danske flora og fauna – en natur, som ligeledes kan findes i Johannes Larsens haves historiske åndehul.

Antikviteterne på julebordet er venligst lånt af Damgaard Lauritsen Antik i Odense”.

 

Gitte Rydal


“Velkommen til julefestbordet ”Gemt-glemt-og-genfundet ” fra @skovballesunivers

Mit julefestbord er skabt med udgangspunktet brug-hvad-du-har-og-skab-det-du-mangler (og jeg har meget og skaber resten). Bordet er en hyldest til det skæve og uperfekte, til upcycling, re-design og genbrug… og det har da de fineste gæster.

Bon Appetit”

 

Johannes Larsen Museets venskabsklasse

 

6.a fra Kerteminde Byskole har dækket et julebord til Den grimme Ælling. Eleverne har hver især klippet en del af svane- eller bølgerankerne og efterfølgende tilrettelagt bordet, som forestiller en flod med ællingens mad.

6.a er Johannes Larsen Museets venskabsklasse og arbejder med jævne mellemrum hele dage på museet.

 

Johannes Larsen Museet

Charlotte Jensen
Charlotte Jensen, Johannes Larsen Museet

 

Lis Engelbreth
Lis Engelbreth, Johannes Larsen Museet