18. september 2020

Flot nyerhvervelse til museets samling

Fritz Syberg

Fritz Syberg: Bondegård med grise, høns og ænder i en mødding, 1897-99. Foto: Bruun-Rasmussen. Nyerhvervelsen er støttet af Tulle og Nans Fond.

Johannes Larsen Museet med støtte fra Tulle og Nans Fond har på Bruun-Rasmussens kunstauktioner erhvervet endnu et fint værk af Fritz Syberg (1862-1939).  Tidligere i år fik vi hammerslag på et flot bidrag til museets serie af bæltbåde, skildret af Syberg i 1907, hvor kunstneren havde boet fem år i Kerteminde. Et maritimt kapitel, der supplerer periodens primære fokus på sommerlivet ved Fyns Hoved. Denne gang er vi tilbage i Svanningetiden i 1890’erne med nyerhvervelsen ”Bondegård med grise, høns og ænder i en mødding” fra 1897–99, olie på lærred, 77 x 92 cm. På bagsiden af billedet er en lille skitse til et barneportræt, antageligt studie af et af kunstnerens børn.

Fokus på møddingen som gårdens naturlige ressource

”Bondegård med grise, høns og ænder i en mødding” afspejler i høj grad de unge fynbomaleres interesse for hverdagslige, og endda i tidens smag, ganske dristige motivvalg: En møddingsplads med dyr er i centrum, og den omkranses af hvidkalkede, stråtækte længer. Dette er ikke idyl eller romantisering af livet på landet, og vi betragter ikke gården fra en præsentabel vinkel ude i landskabet eller i haven. Syberg har i stedet blik for møddingen som gårdens helt naturlige ressource, om ikke direkte stolthed, en del af livets næringskredsløb for bonden og hans familie. Kunstneren har fundet frem til en kraftfuld, diagonal komposition og en sanselig, nærmest håndgribelig tyngde i gårdrummet. Hans veludviklede beherskelse af farver ses i den fine redegørelse for lys- og skyggevirkningerne ved solens spil omkring bygningerne og gennem træernes løv.

Fritz Syberg: Bondegård med mødding og grise, u.å. Johannes Larsen Museet. Foto: Jacob Gaasvig.
Fritz Syberg: Bondegård med mødding og grise, u.å. Johannes Larsen Museet. Foto: Jacob Gaasvig. 

Genforening af skitsen og det færdige værk

Nyerhvervelsen relaterer sig til en udateret skitse på 47 x 62 cm i akvarel og tusch, der allerede findes i museets samling. Fritz Syberg arbejdede ofte med skitser i blyant eller tusch, gerne laveret med vandfarve, og han afstod ikke fra at stoppe arbejdet med en skitse, når det ønskede udtryk var fundet eller kompositionen faldet på plads. Således kunne en skitse ligge halvfærdig, nogle gange i årevis, for så at blive taget op igen og brugt som forlæg for et billede. Skitsen befandt sig i Syberg-familiens eje indtil 1992, hvor den blev foræret til Johannes Larsen Museet. Det er således en herlig kunsthistorisk pointe, når skitse og færdigt værk endelig kan genforenes i en museumssamling. Skitsen findes gengivet og omtalt i Erland Porsmoses biografi om Syberg fra 2010, s. 91. Det nyerhvervede oliebillede skal en tur omkring vores konservator, hvorefter vi forventer at udstille det i Larsen-Syberg salen.