fbpx
27. december 2020

Flotte nyerhvervelser og gode støtter runder året af på Johannes Larsen Museet

Henrik Saxgren: Fire heste og stære, 2015

Henrik Saxgren: Fire heste og stære, 2015

Leder af Johannes Larsen Museet, Jeppe Priess Gersbøll, reflekterer ved årets afslutning, der heldigvis ender mere i dur end i mol – takket være gode støtter og venner af museet: ”Midt i en svær tid for museet såvel som samfundet varmer det ekstra meget at mærke opbakning og støtte. Det gælder selvfølgelig også på Møllebakken, hvor flere fine værker kan føjes til Johannes Larsen Museets samling takket være både generøse økonomisk støtte og donationer. Lige nu er museet lukket ned, og selv Johannes Larsens fødselsdag den 27. december må fejres i det stille. Det eneste, vi kan, er at holde haven åben i dagtimerne. Men december måned har heldigvis budt på store lyspunkter, der rækker ud over den aktuelle situation og minder om, at museet er her for fremtiden med nye kunstoplevelser og perspektiver på vores samling. Stor tak til vores gode venner og støtter af Johannes Larsen Museet, der hjælper os med videreudvikling af stedet.”

Kerteminde Museumsforening har muliggjort, at to af de mest markante fotoværker af Henrik Saxgrens sommerudstilling i 2020 ”Fra Tønder til Thule” fremover vil være i samlingen. Det gælder billedet ”Fire heste og stære” fra 2015 og ”Kajak ved Herbert Ø” fra 2014.

Henrik Saxgren: Kajak ved Herbert Ø, 2014
Henrik Saxgren: Kajak ved Herbert Ø, 2014


Jeppe Priess Gersbøll uddyber: ”Vi har med afsæt i vores særlige profil – kunst og natur samt det nordiske – håbet at kunne føje Saxgren til vores permanente samling. Museet erhverver ikke meget samtidskunst, men når vi gør, så er det, fordi det relaterer sig helt ideelt til vores fortælling. Her er det fuglene i det højloftede landskab i marsken, der minder om Larsens arbejde ved Filsø, og det er det grønlandske fokus i kraft af Larsens egen ekspedition, der knytter sig til forårsbilledet af kajakmanden i Arktis. I begge værker er naturen oplevet og menneskets relation bragt i spil. I marsken har mennesket skabt landskabet, hvor fuglene udfolder sig, og i Grønland er vi bare små over for naturens kræfter. Vi er en del af det store system, som Johannes Larsens kunst også kredser om.”

Senest er samlingen blevet beriget med et stort maleri af Christine Swane, ”Sporvognsarbejdere” fra begyndelsen af 1930’erne. Museet fik hammerslag på Bruun-Rasmussen, og erhvervelsen er støttet af Tulle og Nans Fond. Jeppe Priess Gersbøll fortæller: ”Johannes Larsen Museet har landets største samling af Christine Swane, og vi har flere gange præsenteret hende på særudstillinger. Hun hører til de kunstnere, foruden Fritz Syberg og ægteparret Alhed og Johannes Larsen, som er bedst repræsenteret i museets samling fra tidlige til sene værker, hele hendes udtryksfelt. Christine Swane udvikler sig som kunstner på markant vis gennem sit liv. I det nye billede af sporvognsarbejderne er hun blevet den sikre modernist, der i det store format arbejder udtryksfuldt med linjer og skitseagtige bevægelser. Det handler vel om fascinationen af det konkrete arbejde, men billedet vidner også om hendes større og større vægt på selve fladen og formen, på det abstrakte. Hun er en spændende og vidtfavnende kunstner, som vi med nyerhvervelsen udbygger vores forståelse af.”

Christine Swane: Sporvognsarbejdere, begyndelsen af 1930’erne
Christine Swane: Sporvognsarbejdere, begyndelsen af 1930’erne

Både Saxgren-fotoværkerne og Christine Swanes maleri forventes at komme til Kerteminde i begyndelsen 2021. Endelig hentyder Jeppe Priess Gersbøll til endnu en donation, der er undervejs: ”Her kort før jul og nedlukningen blev jeg kontaktet af en gæst, hvis søster ejer et meget fornemt maleri af Johannes Larsen. Vi forventer at kunne præsentere billedet i begyndelsen af det nye år, digitalt til en start – en flot berigelse til Larsen-samlingen, men dette fortjener sin helt egen historie, som vi glæder os til at fortælle. Så der bliver meget godt at vise frem, når verden lysner, og vi får lov til at åbne museet igen.