Gave til Johannes Larsen Museet

Johannes Larsen var i sommeren 1925 i Grønland for at lave illustrationer til en fuglebog i flere bind. Han udførte på rejsen mange skitser, som han siden omsatte til både akvareller og tuschtegninger til bøgerne. Denne blyantstegning er udført efter, at kunstneren kom hjem, men den er tydeligvis et forstudie til en af de store farveplancher af andefugle til fuglebogen.

Johannes Larsen Museet har fået tegningen af en søn af den præst, som i 1961 begravede Johannes Larsen. Præsten selv fik i 1962 tegningen af Johannes Larsens svigerdatter, Else. På et kort, der fulgte med gaven til museet, har Else Larsen i sin tid skrevet: ”Som Tak for Deres udmærkede Begravelsestale og som Erindring om min Svigerfar”.

bøger

De originale farveplancher til fuglebogen findes på Johannes Larsen Museet og har flere gange været udstillet. Johannes Larsens dagbøger fra Grønlandsrejsen blev i 2019 i en rigt illustreret udgave udgivet under titlen ”Klar blaa Luft, let Bris fra N. Johannes Larsen. Dagbøger fra fugleekspeditionen i Grønland 1925”.