29. oktober 2020

Larsens gravænder under kærlig behandling

På Bevaringscenter Fyn i Rudkøbing er de dygtige konservatorer i gang med at fremtidssikre et markant billede fra museets faste samling. Johannes Larsens “Gravænder ved springvandet”, 1916, olie på lærred, 94 x 134 cm. Værket havde længe trængt til en kærlig og kyndig hånd, så det er altid godt, når der kan tages et ryk på sagen. Et centralt led i et museums bevaringsindsats er, at alle samlingens billeder vedligeholdes eller løftes til en så god teknisk og udtryksmæssig stand som muligt, uanset om de udstilles eller befinder sig på magasiner. Sådan sikrer vi, at eftertiden også vil have glæde af værkerne, og at de kan udstilles og formidles i så nær overensstemmelse med kunstnerens intentioner som muligt.

På Bevaringscenter Fyn er konservatorerne Winnie og Josephine i gang: Blindrammen udskiftes og lærred og farve imprægneres for at sikre maleriet.
På Bevaringscenter Fyn er konservatorerne Winnie og Josephine i gang: Blindrammen udskiftes og lærred og farve imprægneres for at sikre maleriet.

 

Et kendt motiv fra en rig periode

Mange gæster vil genkende springvandet, der møder en på gårdspladsen lige ved villaen, når man træder ud fra butikken (den gamle gæstefløj) og ind i haven på Møllebakken. Motivet med gravænderne stammer fra en meget rig og produktiv periode for Johannes Larsen omkring 1. Verdenskrig, hvor adskillige billeder vidner om en fornyet og begejstret kærlighed til det fristed, som han og Alhed havde skabt i begyndelsen af århundredet. Johannes Larsen havde for alvor fundet sit udtryk, bl.a. med stærkere farver og en bredere, mere ekspressiv malestil. Og samtidig var de levende fugle, både ude og hjemme, blevet en central del af Johannes Larsens varemærke i dansk kunstliv. Det skyldtes især opdagelsen af Filsø i Vestjylland, men bestemt også de daglige naturoplevelser på Møllebakken og Kertemindeegnen.

Vi glæder os til at få værket hjem, når “det har fået ranket ryggen” så at sige, og måske lader vi det indgå i vores faste udstilling af Johannes Larsen i Samlingen. Det er rigtigt “et signaturværk” for JL og giver gæsten den oplevelse at træde lige ind i Larsens verden, lige her, hvor han boede, og kunsten blev til.