Sort sol over museet

Antallet af kunstnere, der har budt ind på museets open call for fuglekunst, overgår fuglekaldet i 2019.

For nyligt var museet udsendte medarbejder på udkig efter sort sol. Fotografiet ovenfor er fra Tøndermarsken ved Aventoft i slutnigen af marts. Mens stærene samlede sig i sivene ved den tyske grænse, tikkede der imidlertid en sand sort sol af fuglekunst ind på Johannes Larsen Museet i Kerteminde.

Ikke færre end 438 kunstnere og kunstnergrupper har budt ind med i alt 1.348 kunstværker. Alle har de svaret på det fuglekald, som Johannes Larsen Museet i september udsendte til kunstnere i hele landet. I fredags udløb fristen, og fuglekaldet må i den grad siges at være blevet besvaret.

Nu skal museets nedsatte jury udvælge de værker, der går videre til anden kurateringsrunde. Juryen består af:

• Maja Lisa Engelhardt, kunstner
  • Vicky Knudsen, ornitolog og naturformidler
  • Tom Jørgensen, kunstkritiker
  • Martin Iversen, formand for Fugleværnsfonden
  • Jeppe Priess Gersbøll, kunsthistoriker og leder af Johannes Larsen Museet

Det er anden gang, at Johannes Larsen Museet udsender et open call for fuglekunst. Første gang var til udstilling Fugl 2019, hvor i alt 360 kunstner bøde ind med samlet 1.176 værker. Juryen står således i år overfor at vælge mellem endnu flere værker end i 2019.

Kunstnere, der har budt ind på fuglekaldet, har modtaget en bekræftelse på email.