RUNDVISNING:
Rundvisninger i udstillingen Lars Rastrup

Ny ophængning af Lars Rastrups værker fra samlingen

Kunstneren Lars Rastrup (1862-1949) er den dag i dag, en af de mindre belyste kunstnere i kunsthistorien. En del af Lars Rastrups værker er at finde i Johannes Larsen Museets egen samling. Det er disse værker der præsenteres i udstillingen ”Lars Rastrup. Den glemte maler og fotograf fra Munkebo”. På udstillingen kan du opleve et udvalg af hans fotografier, olieskitser og oliemalerier, med et særligt fokus på hans lokale motivverden.

Barndomsmiljøet i kunsten

Lars Rastrup voksede op under fattige kår som søn af en ugift kvinde. Deres hjem var hospitalet i Munkebo, områdets fattiggård. I sit kunstneriske virke arbejdede Lars Rastrup indgående med de motiver, han allerede som barn, var blevet mødt med. Foruden det for tiden usædvanlige motiv med fattigfolk, portrætterede Lars Rastrup også det arbejdende folk. På udstillingen vil du derfor kunne se motiver af fiskere fra Munkebo og Bregnør. Til udfærdigelsen af sin portrætkunst, beskæftigede Lars Rastrup med forskellige medier. I 1880’erne begyndte han at arbejde fotografiet, både til forstudier, dokumentation men også som selvstændigt medie.

Maleri & fotografi

Oliemaleriet var i flere år Lars Rastrups primære medie. På Det tekniske Selskabs Skole modtog han i årene 1882-1883 tegneundervisning af kunstneren Holger Grønvold (1850-1923), efterfølgende gennemførte Lars Rastrup uddannelsen ved Kunstakademiet i 1884-1887. Det var ikke ualmindeligt at kunstnere i disse år, også arbejdede med fotografiet, som mere eller mindre selvstændigt medie. Herved forstået at fotografiet ofte blev brugt til skitsearbejde. Som noget ganske særligt viser Lars Rastrup os nogle af de samme motiver fra sine malerier i sine fotografier. Eksempelvis kan du på udstillingen opleve to tæt på identiske selvportrætter af kunstneren i henholdsvis olie på lærred og fotografi.

Rundvisningen er gratis, når entréen er betalt.

Læs mere om Johannes Larsens Værksted, hvor han skabte en lang række af sine store og kendte værker, samt om Johannes Larsens Villa, som både var et kunstnerhjem og et mødested for samtidens kunstnere.

Du kan også læse mere om Villaen i bogen “Øjeblikke på Johannes Larsen Museet”, som blev udgivet i 2022.

DET PRAKTISKE

Mødested: Vinhuset i haven
Møllebakken 14, 5300 Kerteminde

Mødetidspunkt: Kl. 11.00

Dato: Onsdage fra d. 28/6 til og med onsdag d. 9/9

Kunstformidler: Anna Stensgaard Nielsen

Pris: Gratis, når entréen er betalt.

Varighed: 30 minutter.