Kunst og samfund

Sted: Johannes Larsen Museet, Møllebakken 14, Kerteminde
Varighed: 1 time
Målgruppe: 8., 9. og 10. klasse samt ungdomsuddannelser og VUC

Med afsæt i kunstnerparret Johannes og Alhed Larsen præsenterer dette forløb væsentlige kunstneriske udtryk og begreber i perioden 1870-1930 og perspektiverer disse til samfundsmæssige tendenser.

Eleverne præsenteres for forskellige værdiskift indenfor kulturen, herunder det moderne gennembrud, vitalismen og ekspressionismen samt de kunstneriske udtryksformer og ismer, der kendetegner perioden 1870-1930, herunder naturalisme, realisme, impressionisme og ekspressionisme. Forløbet giver eleverne et kendskab til Johannes Larsen og hans hustru Alhed Larsens kunstneriske produktion, deres livsførelse, hjem og virke.

Forløbet er bygget op som dialogbasseret undervisning med fokus på kunsthistoriske udtryk og begreber samt refleksion over forholdet mellem kunst og samfund. Hvis I har særlige ønsker og behov i forhold til fx forløbets indhold kan dette aftales nærmere.

Fag: Dansk og billedkunst
Pris: 550 kr.
Kontakt: Formidlingsinspektør Gudrun Katrine Heltoft på tlf. 51 29 87 40 eller mail: [email protected]

Forløbets efterlevelse af de forenklede fælles mål

Dansk

Læsning:

  • Forløbet styrker elevens evne til at læse et billede og uddrage relevante informationer.
    Forløbet giver eleven indsigt i grundlæggende metoder indenfor billedanalyse og fortolkning.
  • Forløbet giver eleven mulighed for at anvende kunsthistoriske fagudtryk i forbindelse med analyse og fortolkning af kunstnerisk billedmateriale
  • Forløbet giver eleven indblik i den kontekst et billede tilhører – intentionen bag værket på en subjektivt niveau (hvad ønskede kunstneren at kommunikere) og på et bredere plan (hvad var denne stilart et udtryk for i en given samfundsmæssig kontekst).

Fremstilling:

  • Forløbets undervisningsform er dialogbaseret, hvorfor eleverne i høj grad aktivt inddrages i formidlingen.
  • Forløbet giver eleven indblik i forskellige kunsthistoriske fagudtryk såsom kunstneriske begreber, kunsthistoriske perioder, virkemidler og udtryk fra perioden 1870-1930.

Kommunikation:

  • Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
  • Forløbet fokuserer bl.a. på de væsentligste egenskaber i forbindelse med billedanalyse og fortolkning ved helt konkret at sige: det her, skal I være opmærksomme på her.