SÆRUDSTILLING:
ALHED LARSEN
150 ÅR

18. juni til 25. september 2022

2022 er 150-året for Alhed Larsens (1872-1927) fødsel. I den anledning viser vi en stor særudstilling og har udgivet en biografi om Alhed Larsen, hendes liv og kunst.

❤❤❤❤❤ Fyens Stiftstidende

⭐⭐⭐⭐⭐Jyllands-Posten

❤❤❤❤❤ Politiken

”Alhed Larsen er på mange måder mere moderne end kunstnerne i hendes omgangskreds. Hun er mere optaget af det skarpe og svære modlys, af farvernes udstrækning på billedfladen og af selve den kunstneriske oplevelse end motivets yndighed og charme” – Trine Ross i Politiken

”Dette er på alle tænkelige måder en rigtig god udstilling” – Tom Jørgensen i Jyllands-Posten

Udstilling af smukke værker og vigtige billeder af Alhed Larsen

Alhed Larsen beskæftigede sig med de kunsthistorisk set kvindetypiske motiver i form af blomster, opstillinger, interiører og vinduesudsigter, men hun malede også enkelte landskaber og en del havebilleder. En ukunstlet, men sanselig og nærværende kolorisme er karakteristisk for hendes værker. De bedste billeder vidner om en høj kunstnerisk begavelse i forhold til farve og lys, og hendes pastelværker udgør en helt særlig niche i Fynboernes kunsthistorie. Selvom Alhed Larsens produktion ikke er den største, skabte hun vigtige billeder med stor betydning for fortællingen om Fynboerne og navnlig i den samlede fortælling om kunstnerparret på Møllebakken. Udstillingen viser værker fra museer og private samlinger, herunder malerier og pasteller, der ikke tidligere har været kendt i offentligheden eller udstillet. Herudover er udgivet den første større, forskningsbaserede biografi om Alhed Larsen.

En undervurderet og underbelyst kunstner og maler

Alhed Larsen hører til inderkredsen i kunstnergruppen fynbomalerne. Alligevel er hun en underbelyst og til dels undervurderet kunstner, der fortjener fornyet opmærksomhed. Både hendes livsforløb, især barn- og ungdommen, og hendes betydning som maler og pastelkunstner er områder, der kun i mindre grad har været beskrevet og udforsket. Hidtil er hun mest blevet elsket og kendt som den ene halvdel i et af 1900-tallets kendteste kunstnerpar.

Alhed, født Warberg, voksede op i en stor familie og havde baggrund i et klassisk godsmiljø på Sydfyn. Allerede som ung viste hun kunstneriske evner og ved sine relationer, rejser og omgangskreds fik hun en vigtig introduktion til kunsten. Hun blev gift i 1898 med Johannes Larsen, og sammen skabte de det enestående miljø og kulturelle samlingssted på Møllebakken i Kerteminde. Johannes Larsen var og er stedets hovedkunstner, men Alheds betydning var stor.

Alhed Larsen – en moderne maler og talentfuld kunstner

Alhed Larsen var for sin periode en moderne kvinde og kunstner med et betydeligt talent i en kulturel brydningstid. Hun blev bakket op af sin mand, samtidig med at hendes rolle som værtinde og moder samt modstand mod anerkendelsen af de kvindelige udstillere udgjorde forhindringer, ligesom hun ikke oplevede samme konstante nødvendighed for at male som f.eks. Christine Larsen (Swane). Alhed blev en kunstner-værtinde, på samme tid elsket, fejret og mytologiseret, hvilket både har sikret hende et fint men også til dels ensidigt eftermæle.

Først og fremmest var Alhed Larsen helt sin egen og et spændende og vidtfavnende menneske, og er en kunstner, der fortjener sit eget vigtige rampelys. De senere år har vi i dansk sammenhæng oplevet et øget fokus på kvindelige kunstnere og på kunsthistorien og museernes behandling af ikke blot kvinder i kunsten, men i særdeleshed kunst skabt af kvinder. Fynbomalerne – og her Alhed Larsens liv – er en nøgleperiode i denne sammenhæng, hvor liv, værk og sted smelter sammen i et tidsbillede med stor fascinationskraft.

Biografi og formidling om Alhed Larsen

Johannes Larsen Museet har udgivet forskningsbaseret biografi om Alhed Larsen, der dels er en levnedsbeskrivelse, dels en behandling af Alhed Larsens kunstneriske produktion. Museet råder over et omfattende kildemateriale, breve mv., der ligger grund for meget af forskningen og således præsenterer ny viden om Alhed Larsens liv og værk. Dette materiale indgår også i sitet Kilder til Dansk Kunsthistorie. De kunsthistoriske dele af bogen belyser Alheds kunstneriske produktion, motivverden og udstillingsvirksomhed.

Endvidere tilbyder Johannes Larsen Museet diverse formidling, aktiviteter og arrangementer i forbindelse med ”Alhed Larsen 150 år”.

Tak til:

A.P. Møller Fonden