Alhed Larsen finale – To nyheder at opleve i særudstillingen

Alhed Larsen 150 år. Sommerens store særudstilling nærmer sig sidste uge. Men der er hele to fine nyheder, som vi måtte dele med publikum. For nylig har museet fra privateje fået skænket et maleri, som Alhed Larsen malede  i USA i 1907, og en række eksemplarer af tidsskriftet ”Den grønne pære”, som den unge Alhed og hendes søstre sammen med deres tegnelærer, Fritz Syberg, udgav fra barndomshjemmet Erikshaab. Maleri og tidsskrifter vises i særudstillingen indtil 25. september.

Maleri fra Harvard University

Den 7. september fik museet foræret et Alhed Larsen maleri fra privateje. Maleriet har motiv fra Havard University, sandsynligvis fra området ved Old Yard, den gamle kerne af universitet. Sammen med Johannes og parrets to drenge var Alhed i sommeren 1907 rejst til USA for at besøge to af sine søstre, Christine og Ellen, som begge var amerikansk gift og boede i Boston.

Johannes Larsen fik mulighed for at udstille under beskedne rammer i New York i tidsskriftet Dansk-Amerikanerens lokaler, men det vides ikke, om Alhed også udstillede her. Alhed Larsen malede i følge Johannes Larsen “7-8 Billeder” under Amerika-opholdet, bl.a. to landskaber ved Lake Umbagog og en skildring af Columbia Road, Boston, som alle vises i museets aktuelle særudstilling.

I kataloget til en gruppeudstilling i Den Frie Udstillingsbygning i 1912, hvor Alhed Larsen udstillede, nævnes to malerier med motiv fra Havard. Dette må være det ene og synes i palet og udtryk beslægtet med de tre USA-billeder, som vi i dag kender til. Der er flere fine Alhed-erhvervelser fra særudstillingen, hvilket vi vender tilbage til i en kommende nyhed!

Den Grønne Pære

Maleren Fritz Syberg fungerede under sin studietid i sommerferierne 1885 og et par år frem som tegne- og malelærer for Alhed Warberg (senere Larsen) og hendes søskende i deres hjem på Erikshaab. Udover tegneundervisningen morede den unge kunstner og Warberg-børnene sig med at lave et månedsblad, som de gav navnet Den Grønne Pære. Bladet indeholdt stof om billedkunst, litteratur og desuden satiriske artikler forfattet af Albrecht Warberg, som var Alhed og hendes søskendes far. Fritz Syberg tegnede pæren til omslaget og desuden flere andre illustrationer. I tidsskriftet ses ikke mindst en række tegninger udført af Alhed Warberg.

Den Grønne Pære blev mangfoldiggjort ved hjælp af en såkaldt hektograf. Bladet kostede 1,20 kr. årligt, og der var omkring 50 abonnenter på egnen.

Et barnebarn til en ven af Warberg-familien har i september 2022 skænket Johannes Larsen Museet et antal eksemplarer af Den Grønne Pære.