Da dronningen besøgte Johannes Larsen Museet

jan 12, 2024

Tilbage i 2013 besøgte H.M. dronning Magrethe II Johannes Larsen Museet. Besøget indfandt sig i forbindelse med regentparrets sommertogt. Med gardehusarerne i front kørte prinsgemalen og dronningen i karet igennem Kertemindes stemningsfulde gader og sluttede på Møllebakken. Her blev de budt velkommen af glade gæster og vores tidligere direktør, Erland Porsmose.

Under dette kongelige besøg blev dronningen præsenteret for noget helt særligt – Årstidsbøgerne. Disse bøger repræsenterer et kunstnerisk samarbejde mellem Johannes Larsen og forfatteren Johannes V. Jensen. Desværre kunne projektet ikke realiseres på det tidspunkt på grund af manglende midler. Hvad der nu betragtes som skitsebøger, rummer en imponerende samling af akvareller af Johannes Larsen og er senere blevet udgivet som bogværk fra museet. Under det kongelige besøg blev dronningen præsenteret for de originale skitsebøger, der indeholder en unik indsigt i kunstnerens kreative proces.

Kort forinden dronningens besøg var kunstner John Olsen bronzeskulptur Edderfugl, blevet opsat for foden af Møllebakken. En skulptur af en edderfugl, der retvisende markerer, at dette er vejen mod fuglekunstneren Johannes Larsens kunstnerhjem.

Forud for dronningens besøg blev bronzerelieffet “Edderfugl” af kunstneren John Olsen opstillet ved foden af Møllebakken. Denne skulptur af en edderfugl markerer indgangen til Johannes Larsens kunstnerhjem og er en symbolsk hyldest til fuglekunstneren.

På Johannes Larsen Museet husker vores dedikerede personale stadig denne mindeværdige dag med stor glæde. Vi er taknemmelige for dronningens betydningsfulde engagement i kunst og kultur.