Forberedelser til efterårsudstillingen er i gang

maj 7, 2024

I forbindelse med efterårsudstillingen ”Fritz Syberg. Livet vil!”, som kan opleves på Johannes Larsen Museet fra 12. oktober 2024 til 26. januar 2025, er adskillige af museets Syberg-værker blevet sendt til analyse og konservering på Bevaringscenter Fyn.

Når man træder ind i en museumsverden, er det ikke kun de færdige kunstværker, der fortæller historier. Bag kulissen udfolder der sig en verden af konserveringsarbejde og dybdegående undersøgelser, der giver os et nærmere indblik i kunstneres liv og værker.

I november 2023 blev der derfor udvalgt i alt 10 værker af Fritz Syberg, som skulle sendes til Bevaringscenter Fyn med henblik på at analysere og konservere dem inden udstillingsåbningen i efteråret 2024. Dette nøje udvalg af værkerne er ikke tilfældigt; de er valgt med det formål at dække hele Fritz Sybergs lange kunstneriske liv.

Dykning i Sybergs værker

Under konserveringsarbejdet går konservatorerne Astrid Valbjørn og Pia Hansen ikke kun efter at bevare værkerne i deres nuværende tilstand. De dykker ned i historien bag hvert penselstrøg og hvert valg af materiale. Et særligt fokus er rettet mod at kortlægge eventuelle perioder, hvor Syberg anvendte specielle materialer, og hvordan disse svarer til materialerne, der var typiske for den tid, han levede i.

”Det er en opgave der kræver åbenhed og nysgerrighed. Vi går til projektet med en forventning om at lære nyt, om at se gamle værker med friske øjne og om at blive beriget med en dybere forståelse for Sybergs kunstneriske udvikling”, fortæller konservator Astrid Valbjørn . Så selvom udstillingen måske kun viser det endelige resultat, er det arbejdet bag scenen, der virkelig åbner op for forståelsen af kunstneren bag værket.

Synergien mellem Kunst og Venskab

Fritz Syberg er ikke blot en enkeltstående kunstner, han er også én af Fynbomalerne og en nær ven af Johannes Larsen. Denne tætte forbindelse afspejles i Johannes Larsen Museets samling, hvor mange af Sybergs værker er udstillet. Og med konservering af Sybergs værker udvides vores forståelse af hans kunstneriske arv.

Med udstillingens titel “Fritz Syberg. Livet Vil!” vil vi gerne afsløre de skjulte lag af Sybergs kunstneriske rejse. Gennem denne dybdegående analyse og konserveringsarbejde af hans værker håber vi på Johannes Larsen Museet at vække en ny interesse for Fritz Sybergs bidrag til dansk kunst og kultur, og måske endda finde nye måder at forstå og værdsætte hans arv på.

Læs flere nyheder fra Johannes Larsen Museet:

Rylen i det fynske ø-hav

Turen går til Gambøt, Ristinge, Hjortø/Birkholm, Kleven, Avernakø (med forbehold for vind og vejr). Rylen vil derfor ikke være at finde på sin sædvanlige plads i Kerteminde Havn i perioden.

Velbesøgt arrangement: Møde med fuglekunstneren Jens Gregersen

Den 9. juli var der fuldt hus på sommerudstillingen "NÆRVÆR - Lars Jonsson & Jens Gregersen", da fuglekunstneren Jens Gregersen mødte både frivillige og museumsgæster. Arrangementet begyndte med en spændende rundvisning, hvor de frivillige fik en eksklusiv indsigt...