Kunstneratelieret i Lyd & Rum: En ny dimension i museumsoplevelsen

jun 5, 2024

Hvordan kan lyd forstærke vores oplevelse af kunstnerhjem? Det er netop dét, det nye treårige forskningsprojekt mellem Johannes Larsen Museet, Skagen Kunstmuseer og Aarhus Universitet skal undersøge.

Danske kunstnerhjem har unikke historiske rum, der giver en særlig ramme for kunstoplevelser. Men hvordan kan museerne forny deres formidling og samtidig bevare den autentiske atmosfære?  Post.doc. Mia Falch Yates fra Aarhus Universitet vil med sit nye projekt “Kunstneratelieret i Lyd & Rum” undersøge, hvordan digital lyd kan løse denne udfordring og integreres på en måde, der respekterer og fremhæver de historiske omgivelser i de smukke kunstnerhjem i Kerteminde og Skagen.

Kreative løsninger i lydens verden

Mia Falch Yates  vil i forbindelse med projektet udvikle og teste nye måder at anvende lyd på i de følgende atelierer – Johannes og Alhed Larsen samt Fritz Sybergs atelierer i Kerteminde og  Michael og Anna Ancher samt Holger Drachmanns atelierer i Skagen. Hun vil i de kommende tre år skabe lydinstallationer, der vil bringe kunstnerateliererne til live for museumsgæsterne. For eksempel vil Mia undersøger brugen af 3D-lyd, som kan skabe stærke sanselige og rumlige oplevelser. Hun vil også tale med udvalgte museumsgæster om, hvordan forskellige lydteknologier påvirker deres museumsoplevelse og længden af museumsbesøget.

Jeg er allerede startet med små observationer, men jeg glæder mig til at komme i gang med de lydeksperimenter, hvor jeg blandt andet skal tale med museumsgæster og udforske, om lyd beriger deres oplevelse af kunstnerhjemmene “, fortæller Mia Falch Yates.

“På Johannes Larsen Museet er vi rigtig glade for at være med i det spændende forskningsprojekt, som kan realiseres takket være en generøs bevilling fra Ny Carlsbergfondet. Vi ser frem til at følge Mias arbejde og se projektets resultater. På den baggrund vil vi så overveje, hvordan vi fremover kan benytte lyd til at skabe mere liv og sjæl i kunstnernes atelierer og dermed føje en ny dimension til gæsteoplevelsen i kunstnerhjemmets hjerte”, udtaler museumsdirektør Mette Ladegaard Thøgersen.

Det treårige forskningsprojekt har modtaget støtte på 2,5 mio. kr. fra Ny Carlsbergfondet.

Om Mia Falch Yates

Mia Falch Yates er en erfaren forsker med en ph.d. i museologi fra Aarhus Universitet. Hun har arbejdet med projekter på tværs af digitale og fysiske domæner, der fokuserer på at udvikle og undersøge nye metoder til formidling af kulturarv. Mia har ledet flere innovative projekter, herunder lydinstallationer på Frederiksberg Museerne og Aarhus Universitet, hvor hun har skabt gode museumsoplevelser gennem brug af lydteknologier.

Mia er cand.mag. i visuel kultur fra Københavns Universitet og bachelor i fotografi fra London College of Communication. Mias kombination af teoretisk indsigt og praktisk erfaring gør hende til en engageret og kompetent forsker inden for moderne museumsformidling.

Rylen i det fynske ø-hav

Turen går til Gambøt, Ristinge, Hjortø/Birkholm, Kleven, Avernakø (med forbehold for vind og vejr). Rylen vil derfor ikke være at finde på sin sædvanlige plads i Kerteminde Havn i perioden.

Velbesøgt arrangement: Møde med fuglekunstneren Jens Gregersen

Den 9. juli var der fuldt hus på sommerudstillingen "NÆRVÆR - Lars Jonsson & Jens Gregersen", da fuglekunstneren Jens Gregersen mødte både frivillige og museumsgæster. Arrangementet begyndte med en spændende rundvisning, hvor de frivillige fik en eksklusiv indsigt...