fugl 2022 – En flyvende start

De viste fugle i efterårets særudstilling fugl 2022, er ganske vidst ikke flyvende. Her taler vi i kunstens navn, om ’et billede af en fugl’. Til gengæld oplever vi i overført betydning en flyvende start til de arrangementer, der er knyttet til selv samme udstilling. Såvel nyder vi at byde museumsgæster velkomne ind, for at se de mange værker i fugl 2022.

Fugl 2022 er efterårets særudstilling på Johannes Larsen Museet. Udstillingen favner fuglekunst, der er lavet i årene mellem 2019-2022. Til ferniseringen i ultimo september, var vi så heldige at kunne byde 450 gæster velkomne. Efter en indledende tale fra museumsleder Jeppe Priess Gersbøll, kunne udstillingen erklæres for åben og blive undersøgt i sin helhed. Til ferniseringen fik vi fint besøg af en vaske ægte ugle fra Ugleriget. Til stor glæde blev den rolige ugle ført rundt i udstillingen og blev derved en levende del af fugle-ferniseringen.

Ud i naturen

Ved udarbejdelse af arrangementerne til særudstillingen fugl var det meningsfuldt at gå i efteråret og fuglenes tegn. Her midt i udstillingsperioden har museet afholdt efterårsandagt i Sybergland, Sort Sol-tur til Sønderjylland og en bustur til Fugleværnsfondens naturreservat Tryggelev Nor, på Langeland. Sidst nævnte bustur var arrangeret i samarbejde med naturprojektet Better BirdLIFE. Tryggelev Nor er netop ét af de steder i Danmark, hvor Better BirdLIFE arbejder for at optimere fuglenes forhold. Da fuglene og deres velbefindende ligger os dybt på sinde her på Johannes Larsen Museet, er vi meget glade for at kunne præsentere dette samarbejde.

Efterårsandagten blev afholdt i Sybergland, med dram og sang. Arrangementet blev til i anledningen af den internationale trækfugledag. En mærkedag der hurtigt leder tankerne hen på Steen Steensen Blichers digtsamling ”Trækfuglene” fra 1883. Til denne ’Naturconcert’ udfærdigede Johannes Larsen i 1914 adskillige træsnit, der blev udgivet sammen med digtene. Derfor faldt valget naturligt på et af Blichers digte, til fællessangen i Sybergland. Fra museets side er vi glade for at kunne forøge tilknytningen til Sybergland. Det er derfor allerede nu i støbeskeen, at gentage dette arrangement igen næste til efterår.

På træk mod grænsen

Sort Sol-turen til Sønderjylland udvidede sig geografisk, uden for landets grænser. Efter kyndig instruks af formand for Fugleværnsfonden Martin Iversen, kørte bussen lige over den dansk-tyske grænse til marskområdet ved Hassberger See. Martin Iversen estimerede det samlede stære antal denne tidlige efterårsaften til at være 1,5 million. Stærene fløj hen over landskabet og skabte deres forunderlige formationer, mens kaffe og sandwich blev serveret. Da mørket kom over os, var vi tilbage i bussen mod Fyn.

Et stort tak skal lyde til alle, der har deltaget til vores arrangementer. Vi har forsat arrangementer på programmet i forbindelse med fugl 2022, som du kan læse meget mere om [her]. Tillige er formidlingen i udstillingen udvidet, og museet tilbyder nu en gratis omvisning hver onsdag kl. 14.00.

Vi glæder os til at se jer!