Generøs gave fra Danske Bank

jun 10, 2024

Johannes Larsen Museet har modtaget en flot gave fra Danske Bank – ”Den røde sten på stranden ved Fuur”, malet af Fynbomaleren Johannes Larsen. Dette smukke værk er særlig vigtigt, da det er fra 1924 og falder sammen med museets aktuelle særudstilling ”Rylen i Limfjorden 1924-2024”, som markerer hundredåret for Johannes Larsen og Achton Friis’ rejse i Limfjorden.

Michael Serop fra Danske Bank Kerteminde overrakte den flotte gave til Johannes Larsen Museet onsdag den 4. juni. Overdragelsen fandt sted, fordi Danske Banks afdeling i Kerteminde er flyttet til Nyborg.

Billedet hang oprindeligt i Odense på hovedkontoret for Fyns Discontobank (senere Provinsbanken og nu Danske Bank). Men medarbejderne i Kerteminde-afdeling fik for mange år siden overtalt ledelsen til, at værket skulle hænge i Kerteminde.

”Vi syntes, at det fik en større herlighedsværdi i Kerteminde”, fortæller Michael Serop. Han udtrykte stor glæde ved at kunne overdrage akvarellen til museet, hvor den vil blive set af mange kunstentusiaster. “Vi har i banken igennem mange år dagligt haft fornøjelse af billedet, så vi vil se frem til næste besøg på Johannes Larsen Museet, hvor billedet helt naturligt hører til”, siger Michael Serop.

Anna Steensgaard Nielsen, museumsinspektør, Michael Serop, personlig rådgiver fra Danske Bank Nyborg, Mette Ladegaard Thøgersen, museumsdirektør. Foto: Camilla Østergaard Lupila

Museumsdirektør Mette Ladegaard Thøgersen modtog gaven med stor taknemmelighed og understregede, hvor vigtig denne donation er for museets samling.

“På museet er vi meget taknemmelige for donationen fra Danske Bank, Kerteminde. Og at det så netop sker, mens vi har en jubilæumsudstilling om Rylens togt, er bare ekstra bonus. Personligt finder jeg akvarellen meget interessant, fordi jeg faktisk er født og opvokset på Fur – og derfor kender motivet rigtig godt.” fortæller museumsdirektøren.

Historisk rejse gennem bølger og blæk

Mellem 1921 og 1924 rejste forfatteren Achton Friis og fuglemaleren Johannes Larsen land og rige rundt i sommerperioderne for at samle materiale til bogværket ”De Danskes Øer”. Målet var at kortlægge de danske øers kultur og natur, og resultatet blev et trebindsværk, der udkom ved Gyldendal i årene 1926-1928.

I juli 1924 var Johannes Larsen og Achton Friis på Fur, hvor Johannes Larsen malede ”Den røde sten på stranden ved Fuur”. Han skrev i et brev til sin kone Alhed Larsen, at der var gode motiver at finde på Fur, og at han ønskede at lave akvareller efter at have arbejdet med tegninger indtil da. (Læs hele brevet her).”Den røde sten på stranden ved Fuur” er nu en del af museets samling og den aktuelle udstilling ”Rylen i Limfjorden 1924-2024” takket være Danske Bank.

Brev fra Johannes Larsen til Alhed Larsen. Juli, 1924. Kilder til Dansk Kunsthistorie. Ny Carlsbergfondet

Den nye akvarel bliver straks udstillet på museet og kan sammen med særudstillingen opleves til og med søndag den 23. juni. Museet håber, at mange vil benytte lejligheden til at besøge udstillingen.

Rylen i det fynske ø-hav

Turen går til Gambøt, Ristinge, Hjortø/Birkholm, Kleven, Avernakø (med forbehold for vind og vejr). Rylen vil derfor ikke være at finde på sin sædvanlige plads i Kerteminde Havn i perioden.

Velbesøgt arrangement: Møde med fuglekunstneren Jens Gregersen

Den 9. juli var der fuldt hus på sommerudstillingen "NÆRVÆR - Lars Jonsson & Jens Gregersen", da fuglekunstneren Jens Gregersen mødte både frivillige og museumsgæster. Arrangementet begyndte med en spændende rundvisning, hvor de frivillige fik en eksklusiv indsigt...