Unikt design med inspiration fra Johannes Larsen træskib Rylen

Unikke keramiske værker, der blev lanceret i Kerteminde i 2008, er inspireret af Johannes Larsen træskib Rylen.

Konceptet tager afsæt i Rylens konstruktion, hvor spanterne mødes og danner en unik form. De første værker blev præsenteret på udstillingen “Gensyn med Rylens Kyster” på Johannes Larsen Museet i Kerteminde i 2008, og siden da har konceptet udviklet sig forunderligt.

Designet er ikke kun til pynt, men er også velegnet til daglig brug og glæde. Produkterne er skabt med en særlig opmærksomhed på funktionalitet og æstetik, og kan anvendes i mange forskellige sammenhænge.

Bag konceptet står en kunstner, som er blevet inspireret af sine sejlture med Rylen. Hendes kermaiske værker udvikler sig fortsat, og der er mange spændende produkter på vej.

Dette unikke designkoncept er allerede blevet taget godt imod af både kunst-, keramik- og designinteresserede. Produkterne kan købes i Kaffehuset på Johannes Larsen Museet i Kerteminde. De er perfekte som en særlig gave til en, man holder af, eller til at forkæle sig selv med.

Helle Hansen har et sublimt håndelag kombineret med kunstnerisk originalitet. Gennem hele sin karriere har Helle skabt fællesskaber med keramikken som udgangspunkt, men har gennem årene fundet mest glæde i at skabe sine egne produkter. Du kan læse mere om Helle Hansen her.

Rylen

Rylen er det legendariske ekspeditionsskib, som Johannes Larsen og Achton Friis benyttede til deres navnkundige togter i 1920’erne. Herfra skildrede de bl.a ”De Danskes Øer” som siden blev en del af et monumentalt bogværk om Danmarks landskaber og mennesker. De to kunstnere besejlede Limfjorden netop i 1924, hvorved det forestående 100-år er én af flere anledninger til at sende Rylen ind i Limfjordens vande.

Rylen blev oprindelig bygget i Kerteminde som bæltbåd. De seneste mange år har den sejlet som museumsskib – ofte med kunstnere ombord. Herfra har oplevet og skildret Danmarks øer og kyster, sådan som man kun kan, når man sejler og oplever verden fra en båd. Det er der kommet både udstillinger og film ud af – og nu er det Limfjordens tur igen.

Læs mere om Rylen her.