Ikonisk mølle får sin egen bog

sep 22, 2022

Rigt illustreret bog fortæller historien om Svanemøllen i Kerteminde – både som vartegn for byen og for Johannes og Alhed Larsens kunstnerhjem på Møllebakken.

Vejrmøller har historisk set spillet en stor rolle i dansk kunst og kultur. Men få møller har været portrætteret så meget som den smukke hollændermølle, Svanemøllen, der står på toppen af Møllebakken i Kerteminde. Det var her kunstnerparret Alhed og Johannes Larsen bosatte sig og skabte deres helt særlige kunstnerhjem, og haven, huset og ikke mindst møllen blev flittigt brugt som motiv i deres værker. Svanemøllen blev således et vartegn for kunstnerhjemmet i Kerteminde, og mange af de gæster, der lagde vejen forbi, nåede også at male og tegne møllen. Nu får Svanemøllen sin egen bog, der dokumenterer møllens farverige historie – og samtidig viser den ikoniske mølles rolle også i kunstens verden.

Møllehistorie, lokalhistorie og kunsthistorie

Svanemøllen i Kerteminde – Møllehistorie i ord og billeder er skrevet af Mette Ladegaard Thøgersen, der er ph.d. i historie og afdelingsleder for Østfyns Museers kulturhistoriske afdeling. Bogen er på 165 sider og henvender sig til alle, der er interesseret i møllehistorie – både generelt og lokalt. Forfatteren sætter fokus på møllerne i Kerteminde og særligt på hovedpersonen selv, Svanemøllen, der nu er den eneste tilbageværende vejrmølle i Kerteminde. Det, at Svanemøllen blev et yndet kunstnerisk motiv, giver bogen et spændende kunsthistorisk perspektiv, og bogen er desuden krydret med nedslag i dansk litteratur om møller. Derved er bogen et smukt samlet værk, der kombinerer historie, kunst og litteratur.

”Det har været en spændende opgave at dykke ned i Svanemøllens historie. Bogen er en meget atypisk møllebog; men Svanemøllen er også en på alle måder usædvanlig mølle, der både skriver sig ind i lokalhistorien, møllehistorien og kunsthistorien. Også møllens bevaringshistorie har vist sig at være utrolig interessant – først med en aktiv bevaringsforening og siden som en del af Johannes Larsen Museet, hvor en gruppe frivillige nu vedligeholder møllen,” siger Mette Ladegaard Thøgersen.

Svanemøllen står stadig!

En af grundene til at den karakteristiske Svanemølle stadig står på Møllebakken i Kerteminde og er så godt bevaret, skyldes Foreningen for Svanemøllens Bevarelse. Foreningen blev oprettet efter Johannes Larsens død i 1961 og havde til formål at passe på møllen og sørge for, at den forblev funktionsdygtig. Da det blev tid til en større renovation, forærede foreningen møllen til Kerteminde Museum, mens Foreningen for Svanemøllens bevarelse fortsatte som støtteforening. Sammen med Kerteminde Museumsforening har det derfor været muligt både at totalrenovere rundgangen på møllen og udgive denne særlige bog.

”Det er fantastisk, at et initiativ som bevaringsforeningen, der blev sat i værk i starten af 60’erne, har båret frugt, og at møllen stadig står den dag i dag. Det skylder vi foreningen stor tak for. Møllen er jo i den grad med til understøtte den samling af bygninger, der skabte rammen om Alhed og Johannes Larsens liv på Møllebakken, hvilket den nye flotte møllebog også redegør for,” lyder det fra Steen Hjort, formand for Kerteminde Museumsforening.

Køb bogen til særpris

Svanemøllen i Kerteminde – møllehistorie i ord og billeder præsenteres onsdag den 28. september kl. 15 ved Svanemøllen, Møllebakken 9, 5300 Kerteminde. På denne dag vil det være muligt at købe bogen til kun 98 kr. (normalpris 148 kr.). Alle er velkomne.

Fakta:
Titel:  Svanemøllen i Kerteminde – møllehistorie i ord og billeder
Forfatter: Mette Ladegaard Thøgersen
Udgivelsesdato: 28. september 2022
Sideantal: 165
Udsalgspris: 148 kr.
Forlag: Østfyns Museer
Udgivelsen er støttet økonomisk af Foreningen til Svanemøllens Bevarelse og Kerteminde Museumsforening.

Billedtekst: Johannes Larsen: Svanemøllen. 1949. Akvarel på papir. 47 x 63 cm. Johannes Larsen Museet. Foto: Ole Friis, Østfyns Museer.