Knortegæs vender hjem til Kerteminde

feb 1, 2024

I 1975 erhvervede Søren Mørch og Ritt Bjerregaard et større værk af Johannes Larsen. I starten af 2024 blev værket foræret til Johannes Larsen Museet i Kerteminde, og det kan nu ses i museets udstilling.

I januar 2024 modtog Johannes Larsen Museet værket Svømmende og flyvende knortegæs lavet af Johannes Larsen. Værket var en gave fra historiker og forfatter Søren Mørch, som var gift med tidligere minister og folketingsmedlem, Ritt Bjerregaard. Parret erhvervede værket i 1975, samme år som Ritt Bjerregaard blev undervisningsminister for anden gang, og det har hængt i deres hjem i København.

Igennem mange år var Søren Mørch og Ritt Bjerregaard hyppige gæster på Johannes Larsen Museet. Fra parrets sommerhus på Hindsholm var et visit på Møllebakken heller ikke fjernt. Deres besøg tæller både almindelige museumsbesøg og arrangementer som blandt andet de klassiske sensommerkoncerter.

Forarbejde til freskoerne i villaen?
Værket Svømmende og flyvende knortegæs er dateret 1917, samme år som Johannes Larsens unikke freskoudsmykning i villaens spisestue blev færdiggjort. Man kan derfor forestille sig, at værket har været et forarbejde til den østlige væg i spisestuen, hvor flyvende knortegæs er placeret over vinduet. Billedet er udført i gouache på papir, og med målene 225 cm x 100 cm er det et forholdsvis stort værk.

Fra Johannes Larsen Museet skal lyde en stor tak for de mange besøg på museet gennem årene, og nu ikke mindst for den generøse gave. Det fine værk kan netop nu ses i Samlingen på museet.

Billede: Svømmende og flyvende knortegæs,1917, Gouache på papir. 100 x 225 cm. Johannes Larsen. Foto: Ole Friis.