Ny fond skal styrke Johannes Larsen Museets kunstsamling

jan 8, 2021

Ved årsskiftet forelå den endelige godkendelse af Carl og Sinna Blicher-Retpens Fond fra Civilstyrelsen. Fonden kan dermed optage sit virke og sætte fokus på indkøb af nye værker til Johannes Larsen Museets kunstsamling.

”Midt under nedlukningen af museet er det skønt at kunne se, hvordan to menneskers kærlighed til museet og stedet nu og i et langt perspektiv frem vil berige Johannes Larsen Museet. Vi er dybt taknemmelige”, siger leder af Johannes Larsen Museet, Jeppe Priess Gersbøll.

Fonden vil fremover bidrage til nyerhvervelser af kunst skabt af hovednavnene i museets permanente samling, Alhed og Johannes Larsen, Anna og Fritz Syberg samt Swane-familien, og vil endvidere bidrage til den langsigtede varetagelse af museets kerneopgaver med hensyn til bevarings-, formidlings- og udstillingsaktiviteter omkring disse kunstnere.

Ægteparrets store kærlighed til fuglemalerens kunstnerhjem

Ægteparret Carl og Sinna Blicher-Retpen  blev opslugt af kunst i en ung alder. De fandt deres livsglæde i finkultur og kunst, som resulterede i en ny interesse for kunstsamling. De ejede en lang række værker af først og fremmest Christine, Sigurd og Lars Swane.

Lige siden Johannes Larsen Museets åbning i 1986 tog Sinna og Carl Blicher-Retpen jævnligt den lange tur fra Holstebro og tilbragte et par dage i Kerteminde.

”Vi følte os hurtig tiltrukket af kunsten og stemningen på museet”, fortalte Sinna Blicher-Retpen i 2016.

Da ægteparret var barnløst og dermed ikke havde nogen direkte arvinger, besluttede de sig tidligt for at oprette en støttefond for museet, der skulle være arve deres efterladte kunstsamling og formue med det formål ”at yde støtte til indkøb af yderligere billeder/værker som et naturligt supplement til den eksisterende samling” og til udstilling heraf. Carl Blicher-Retpen døde i 2006 og Sinna Blicher Retpen i 2017. Men inden sidstnævntes død, nåede hun at få fonden på plads.

”Min husbond og jeg var ikke i tvivl”

Ved et stiftende bestyrelsesmøde på Johannes Larsen Museet i 2016 beskrev Sinna Blicher-Retpen fondens baggrund og formål:

”Ved besøg på Lars Swanes kunstudstillinger opstod der et bekendtskab, som udviklede sig til et nært venskab med Aase og Lars Swane. Herigennem hørte vi en del om Johannes Larsen Museet og Erland Porsmose. Ved en fernisering præsenterede Lars Swane os for Erland Porsmose (1990). Vi fik begge her et indtryk af Erland Porsmose, hvad vi havde hørt igennem Lars Swane. Det blev til et bekendtskab, der også her udviklede sig til et nært venskab og afstedkom, at vi følte os endnu tættere på museets essens, samtidig med, at min husbond konkluderede, at der var en god fast fremdrift i Erland Porsmose sammen med en stor kærlighed til museet. Min husbond og jeg var begge to ikke i tvivl om, at Johannes Larsen Museet skulle være vores arvtager”.

Lars Swane og Erland Porsmose
Foto: Sinna Blicher-Retpens. Fotokilde: Arkiv.dk

Carl og Sinna Blicher-Retpens Fond råder ud over kunstsamlingen over en formue på 6-7 mio. kr., hvoraf afkastet skal uddeles år for år. Fonden bestyres af en bestyrelse bestående af John Vilhelmsen (formand), Niels Jantzen (næstformand) og Erland Porsmose (sekretær). Ved årsskiftet forelå den endelige godkendelse af Carl og Sinna Blicher-Retpens Fond fra Civilstyrelsen.

”Vi er ægteparret Blicher-Retpen stor tak skyldig for denne enestående støtte. Det er en stor glæde at se frem til de mange gode kunstindkøb og udstillingsaktiviteter, som hermed vil give museumsgæster nye oplevelser i Carl og Sinna Blicher-Retpens ånd”, udtaler museumsdirektør Erland Porsmose.

Flot gave til Johannes Larsen Museet

I slutningen af august blev museets kunstsamling beriget med et flot billede af Fritz Syberg (1862-1939) fra privateje i Kerteminde. Der er tale om maleriet med titlen ”Rosholts Gård”, olie på lærred, 74 x 104 cm, signeret FS og dateret 1921-23. Museet blev forud...