Nyerhvervelse af Christine Swane-maleri til Samlingen

dec 3, 2021

Vi er glade og stolte over en fin nyerhvervelse til samlingen på Johannes Larsen Museet. Det drejer sig om Christine Swane: ”Opstilling med blomster”, olie på lærred, 71 x 63 cm, som er malet ca. 1935. Vi fik hammerslag på værket hos Bruun-Rasmussen takket være en generøs donation fra Carl og Sinna Blicher-Retpens Fond.

Museets samling af Christine Swane

Fondens stiftere, der også skænkede museet en række billeder i arv, var gode venner af Lars Swane og Swane familiens kunst, ikke mindst Christine, der var søster til Johannes Larsen, var blandt yndlingskunstnerne. Det kan vi godt forstå! I dag har Johannes Larsen Museet en meget betydelig samling af Christine Swane, der viser hele hendes fantastiske liv og kunstneriske udvikling.

Fra begyndelsen af 1900-tallet var Christine Swane præget af Fynbomalernes naturalisme til den ’grønne’, fladebetonede modernisme i 1940’erne og 50’erne. Johannes Larsens Museet har værker fra Christine Swanes alle faser, og nyerhvervelsen føjer nye dimensioner til billedet af en bemærkelsesværdig maler, der som multitalent arbejdede med akvarel, tekstil og keramik.

Opstilling med blomster – en ny stil for Christine Swane

Nyerhvervelsen ”Opstilling med blomster” hænger fremme her i julemåneden og stammer fra midten af 1930’erne, hvor kunstneren for alvor havde fundet en ny stil. De kraftige farver og udtryksfulde linjer viser hendes eksperimentelle og personlige stil.

Der er en Matisse-inspireret kolorit i de røde toner imod blå, gul, orange og lavendel, men motivet er alligevel helt i Swanes genkendelige udtryk. Christine Swane havde værket med på sin retrospektive udstilling i 1957, hvilket vidner om den betydning, hun selv tillagde billedet.

Hvem var Christine Swane?

Christine Larsen var en del af Fynbomalerne og søster til Johannes Larsen. Hun blev født i Kerteminde i 1876 og døde i 1960 i Farum.

Christine Swane fik bl.a. undervisning af både Fritz Syberg og J. F. Willumsen. Hun fik en søn, Lars Swane, som også blev maler.

Christine Swane er kendt for sin eksperimenterede og fri stil samt villighed til at udvikle sig mod det, der føles rigtigt for hende.