Nationalmuseet dokumenterer historisk billedsten på Johannes Larsen Museet

jun 20, 2024

Torsdag den 13. juni havde Johannes Larsen Museet den fornøjelse at byde velkommen til et hold medarbejdere fra Nationalmuseet, som arbejder på det omfattende værk “Danmarks Kirker”. Men hvad bragte dem til museet?

Alhed Warberg, gift med Johannes Larsen, voksede op på gården Erikshåb. Parret blev viet i den nærliggende Hillerslev Kirke, hvor en billedsten med et klassisk romansk motiv af en løve findes. På herregården Gelskov, tæt på Erikshåb og beboet af Warberg-familiens ven Hempel Syberg, lå en lignende billedsten med en løve i en stenbunke. Det er muligt, at denne sten oprindeligt stammer fra Hillerslev Kirke, da der er visse ligheder mellem de to sten.

Nationalmuseet dokumenterer historisk billedsten på Johannes Larsen Museet. Foto: Johannes Larsen Museet

Da Alhed og Johannes Larsen i 1901 begyndte opførelsen af deres villa på Møllebakken i Kerteminde, fik de lov til at tage billedstenen fra Gelskov med sig. Stenen, som har et motiv af to løver, der ser på hinanden, blev ifølge overleveringen placeret i husets sokkel samme aften, som parrets anden søn blev født. Det var netop denne sten, som Nationalmuseets medarbejdere kom for at fotografere og opmåle. Efter besøget på Johannes Larsen Museet fortsatte de til Hillerslev Kirke.

Danmarks kirker

Arbejdet med “Danmarks Kirker” begyndte i 1933 og fortsætter den dag i dag. Projektet er tilgængeligt både som bog og digitalt. Inden for cirka fem år forventes materialet om alle fynske kirker at være publiceret. Her kan man dykke ned i alt fra bygningshistorie til altertavler, døbefonte, klokker, kalkmalerier og gravminder.

For dem, der ønsker at udforske dette omfattende projekt, kan materialet og information om de enkelte kirker (dog endnu ikke fra Fyn) findes her.

Flot gave til Johannes Larsen Museet

I slutningen af august blev museets kunstsamling beriget med et flot billede af Fritz Syberg (1862-1939) fra privateje i Kerteminde. Der er tale om maleriet med titlen ”Rosholts Gård”, olie på lærred, 74 x 104 cm, signeret FS og dateret 1921-23. Museet blev forud...