Rylen sætter kurs mod Limfjorden

jul 28, 2023

Det historiske ekspeditionsskib Rylen er klar til at tage på sommertogt i Limfjorden. Skibet er lastet med billedkunstnere og forfattere, mens den fynske kunstner Jens Bohr er skipper.

Lørdag den 29. juli sejler Johannes Larsens gamle træskib Rylen ud af Kerteminde Havn med kurs mod Limfjorden. Det er andet år, at turen går til den jyske fjord, og dermed tages der hul på anden del af projektet Rylen i Limfjorden. Her skal række forfattere og billedkunstnere med ombord og opleve Limfjorden fra søsiden i løbet af august.

100-året for Rylens første togt til Limfjorden
Det er ikke tilfældigt, at turen går til Limfjorden. For omkring 100 år siden sejlede Johannes Larsen og Achton Friis rundt i Danmark, mens de skrev og tegnede de imponerende værker De Danskes Øer og De Danskes Land. Her sejlede de to danske naturelskere også ind i Limfjorden, og helt i deres ånd, skal de kunstnere og forfattere, der er med på togterne i 2022 og 2023, nu give deres bud på, hvordan Limfjordegnen tager sig ud i vores egen tid – i ly af fortiden og med udsigt til fremtiden. De kunstneriske resultater fra de to togter vil i 2024 kunne opleves i en række udstillinger samt i en bogudgivelse. På Johannes Larsen Museet vises udstillingen i foråret 2024.
Meget passende er det, at netop 2024 er 100-året for Rylens første Limfjordssejladser.

Årets sejlplan og skiftende besætning (med forbehold for ændringer)

29. juli: fra Kerteminde (Claus Handgaard)
30. juli: fra Samsø (Carsten Rene Nielsen)
2-5. august: Hals – Ålborg/Egholm – Løgstør / Livø – Fur (Claus Handgaard, Carsten Rene Nielsen)
5-9. august:  Fur – Hjarbæk – Skive   (Søren Assenholt, Sanne Flyvbjerg, Mette Vangsgård)
9 -13. august: Skive – Fur – Nykøbing – Struer  (Christina Capetillo, Lotte Kirkeby)
13-17. august: Struer – Venø – Lemvig – Thyborøn – Struer  (Mia Nelle Drøschler)
17.-21. august:  Struer – Venø – Jegindø – Doverodde – Thisted (Ingrid Nymo, Anne Mette Larsen)
21.-25. august: Thisted – Ejerslev – Livø – løgstør – Ålborg (Maja Elverkilde, Toni Larsen)

Om Rylen
Ekspeditionsskibet Rylen er en bæltbåd, et slankt klinkbygget træskib på 30 fods længde, fra 1896. Bådtypen var meget almindeligt omkring år 1900 og blev typisk brugt til sildefiskeri på Storebælt. I 1921 blev skibet købt af kunstneren og forfatteren Achton Friis, og Rylen blev det legendariske ekspeditionsskib, som Johannes Larsen og Achton Friis benyttede til deres navnkundige togter i 1920’erne. Herfra skildrede de bl.a ”De Danskes Øer” som siden blev en del af et monumentalt bogværk om Danmarks landskaber og mennesker. I dag ejes Rylen af Johannes Larsen Museet, og når skibet ikke er til havs, har det hjemme i Kerteminde Havn.

Mange kender også Rylen fra tv-udsendelserne ”Gensyn med de danskes Øer”, I-III fra 2005-11. De kan stadig købes som DVD i Østfyns Museers webshop.

Projektet Rylen i Limfjorden

• 10 billedkunstnere og 10 forfattere skiftes til at komme med ombord på Rylen i 2022 og 2023
  • Rylen sejler i Limfjorden i det meste af august 2023
  • Den fynske kunstner Jens Bohr er skipper på hele turen
  • Togterne i 2022 og 2023 munder ud i en række udstillinger i 2024 samt en bogudgivelse
  • Følg med i togtet på Facebook: Rylen i Limfjorden
  • Inviterede billedkunstnere: Svend Allan Sørensen, Mia Nelle Drøschler, Mette Vangsgård, Claus Handgaard, Christina Capetillo, Toni Larsen, Jens Frimer, Søren Assenholt, Anne Mette Larsen og Jens Bohr.
  • Inviterede forfattere: Carsten Rene Nielsen, Laila Ingrid Nielsen, Marianne Larsen, Lotte Kirkeby Hansen, Thøger Jensen, Maja Elverkilde, Jens Smærup Sørensen, Rikke Oberlin Flarup og Sanne Flyvbjerg.
  • Rylen i Limfjorden er mulig takket være generøs fondsstøtte

Mere info