Større tilgængelighed med nye stier

nov 8, 2023

I dag har vi officielt indledt etableringen af stier i Johannes Larsen Museets smukke have. Det er første etape i museets projekt til forbedring af tilgængelighed mellem bygningerne på museet.

Der arbejdes med tilpasning af terrænet og linjeføringerne i forhold til vores plan, som er at føre en grussti op til Vinhuset og herfra videre til Samlingen. Desuden anlægger vi en ekstra sti, der forbinder Kaffehusets nuværende sti med Værkstedet.

Fortiden i femtiden

I det haveanlæg, som Alhed og Johannes Larsen skabte omkring deres kunstnerhjem i begyndelsen af 1900-tallet, var der også stier. På den måde smelter fortidens stil, stedets enestående kulturarv og museets aktuelle og fremtidige behov sammen på en positiv måde. Ligesom med alle vorese projekter rekonstruerer eller nyfortolker vi Møllebakken i kunstnerhjemmets ånd.

Se f.eks. Alhed Larsens “Havehuset med blomstrende kirsebærtræer”, u.å., privateje, hvor man ser stien, som vi nu “genskaber”.

På et samtidigt arkivfoto fra Arkivet mellem 1916-20 ser man også karakteren af haven med stier.

Tusind tak til Kerteminde Museumsforening for støtten til tilgængelighedsprojektet

Vi vil gerne sige tusind tak til Kerteminde Museumsforening for at hjælpe os med at gøre vores museumshave og bygninger mere tilgængelige. Takket være denne generøse støtte kan flere mennesker besøge vores museum og opleve dets historie og skønhed. Vi sætter stor pris på det.

Rylen i det fynske ø-hav

Turen går til Gambøt, Ristinge, Hjortø/Birkholm, Kleven, Avernakø (med forbehold for vind og vejr). Rylen vil derfor ikke være at finde på sin sædvanlige plads i Kerteminde Havn i perioden.

Velbesøgt arrangement: Møde med fuglekunstneren Jens Gregersen

Den 9. juli var der fuldt hus på sommerudstillingen "NÆRVÆR - Lars Jonsson & Jens Gregersen", da fuglekunstneren Jens Gregersen mødte både frivillige og museumsgæster. Arrangementet begyndte med en spændende rundvisning, hvor de frivillige fik en eksklusiv indsigt...