24% flere gæster på Østfyns Museer i 2023

jan 16, 2024

Imponerende 152.511 gæster har været forbi Østfyns Museer i 2023. Det er en stigning på 24% i forhold til 2022, og 2023 er også et af de allerbedste museumsår siden Østfyns Museers oprettelse i 2009.

Det har været et travlt år på Østfyns Museer, der favner både Vikingemuseet Ladby, Johannes Larsen Museet, Farvergården og Toldboden i Kerteminde samt Borgmestergården og Nyborg Slot i Nyborg. Det er status her i januar, hvor alle tal endelig er blevet gjort op. Og tallene taler deres klare sprog: fra 2022 til 2023 har der været fremgang på alle besøgsstederne. Herudover kommer gæster, der har deltaget i diverse events samt gæster i Høkeren, som ikke er talt med i besøgstallet.

To unikke museer
Østfyns Museers to fyrtårne Johannes Larsen Museet og Vikingemuseet Ladby (Nyborg Slot er stadig lukket) kommer ud af 2023 med virkelig flotte tal. Johannes Larsen Museet passerer med 50.098 gæster de magiske 50.000 (en stigning på 12 % i forhold til 2022 og det bedste år siden rekordåret 2015). Mens Vikingemuseet Ladby lander på 37.583 gæster, hvilket er en imponerende stigning på 19 % i forhold til året før (rekordåret var her 2016, hvor Ladbydragen blev søsat).

”Vi er naturligvis meget glade for, at vores to store museer kan blive ved med at tiltrække et større publikum. På Vikingemuseet Ladby er der de senere år gjort en kæmpestor formidlingsindsats med blandt andet mange spændende ferieaktiviteter, og det er det, vi kan se spejlet i museets flotte besøgstal. Johannes Larsen Museet er for mange et must-see, når de er i Kerteminde. Det smukke kunstnerhjem, det hyggelige Kaffehus og de skiftende særudstillinger er med til at gøre det til et af Fyns mest besøgte kunstmuseer,” siger Mette Ladegaard Thøgersen, direktør for Østfyns Museer.

Gratis entré kan ses på besøgstal
Hvad, der især springer i øjnene, er dog Borgmestergården og Farvergårdens besøgstal. Her lander sidstnævnte på hele 31.620 gæster i 2023, hvilket er en stigning på 37 % i forhold til 2022 – og ny rekord. Og i Nyborg lander Borgmestergården på 23.227 og en stigning på hele 40 % i forhold til 2023. Det er også ny rekord.

”Det er virkelig flot for to kulturhistoriske museer i provinsen. Vi kan altså konstatere, at der er virkelig stor interesse for at gå på museum på Østfyn (både kulturhistorisk, arkæologisk og kunsthistorisk), og at nedgangen i forbindelse med corona for længst er forbi. Det er faktisk ret fantastisk,” siger Mette Ladegaard Thøgersen.

Planerne for 2024 er klar
Der bliver dog ikke tid til at hvile på laurbærrene, for 2024 er allerede skudt i gang med aktiviteter og udstillinger. Der vil fortsat være gratis adgang for alle på de kulturhistoriske museer, og hvor sommergæster i Kerteminde har fået smag for at kigge forbi Farvergården og nyde en kop kaffe i den hyggelige have, så er det især Danehof og Jul i den gamle Kongeby, der trækker gæster i hobetal til Borgmestergården.

På Johannes Larsen Museet er der især store forventninger til særudstillingen Nærvær med fuglekunstnerne Lars Jonsson og Jens Gregersen samt en stor udstilling med Fritz Syberg i det nye år. Og hos vikinger og arkæologer i Ladby bliver der arbejdet videre med formidlingen med blandt andet en ny smedje, udvikling af ferieaktiviteter for hele familien og naturligvis det store prospekt frem mod 2030, hvor Nordea-fonden netop har støttet med 5 mio. kr. til udviklingen af et vikingelandskab omkring skibsgraven.