SÆRUDSTILLING
Lars Jonsson og
Jens Gregersen.
Nærvær

1. juni til 6. oktober 2024.

Et svensk-dansk møde mellem to naturskildrere

Sommerudstillingen 2024 på Johannes Larsen Museet er et møde mellem to af nordens betydeligste naturkunstnere og -formidlere, Lars Jonsson (f. 1952) fra Sverige og Jens Gregersen (f. 1952) fra Danmark. Ligesom Bruno Liljefors (1860-1939) og Johannes Larsen (1867-1961), som de to på sin vis er arvtagere fra, er fuglelivet, landskaberne og skildringen af fugle blevet Jonsson og Gregersens omdrejningspunkter og livsopgaver. De to jævnaldrende kunstnere har ikke tidligere udstillet som duo, så der er med andre ord tale om en ikke før set udstilling, der naturligt finder sin platform på Johannes Larsen Museet.

Nærværets kunst og livet i naturen

Denne særudstilling går helt tæt på begrebet nærvær. Nærværet når Jonsson og Gregersen befinder sig i naturen, men også i det skabende, kreative øjeblik. Nærværet handler om det kredsløb, som det moderne, urbane menneske kan føle sig frakoblet, og hvor kunsten og naturformidlingen kan genetablere vores følelse af samhørighed, ja endog taknemlighed over at (gen)opleve sig selv som en del af en levende og smuk verden. I en tidsalder, hvor klima, biodiversitet og økokriser er blevet hverdagsstof og verdensudfordringer, tilbyder kunstnernes både saglige og følsomme blikke på naturen en forundring, nærmest en fortrøstning, hvor vi atter kan komme i rette perspektiv af naturen.

Jonsson på Gotland, Gregersen på Vorsø og to kunstnerliv på rejse

Begge kunstnere viste i meget tidlig alder store anlæg for at tegne og en lidenskabelig interesse for at færdes i naturen. Begge har til dels været autodidakte; De er begge født i store byer, Jonsson i Stockholm og Gregersen i Aarhus, men bor og har i mange år boet på hver sin ø, som de har gjort til deres naturvendte ”herfra-min-verden-går” og kunstneriske baser. Jonsson i Hamra på det sydlige Gotland i Østersøen, og Gregersen på den lille Vorsø i Horsens fjord. Begge kunstnere har rejst meget gennem årene. I 2010 deltog Jonsson og Gregersen i samme ekspedition til det østlige Sibirien på sporet af den ultrasjældne skeryle. Det er en vild ekspeditionsberetning, som på udstillingen får første gang får sin egen tostemmige version.

Skitsebøger, malerier og kunst skabt på stedet!

Jonsson såvel som Gregersen arbejder med malerier, og som forstudier hertil, skitser. Et hovedtema i særudstillingen omhandler kunstnernes arbejdsprocesser, hvor studierne og skitsebøgerne er i centrum. Herudover vil udstillingen præsentere en række nye værker, skabt til netop denne særudstilling, og med blik for rummene på Johannes Larsen Museet. Begge kunstnere vil desuden i ugen op til udstillingsåbningen male store skitser, der vil kunne opleves på udstillingen.