Elevernes jule- og festbord sætter fokus på klima, genbrug og fællesskab

nov 22, 2023

Onsdag den 22. november i forbindelse med udstillingen “Jule- og festborde” præsenterede 6. klasseelever fra Hindsholmskolen deres bæredygtige julebord. Deres bud på et jule- og festbord er ikke kun en hyldest til Kertemindes maritime DNA, men sætter også fokus på genbrug, klima og natur.

En nyfortolkning af julens magi

Med et frisk og miljøbevidst blik genfortolkede eleverne den traditionelle julefest. Dette jule- og festbord er ikke blot en æstetisk præstation, men også en påmindelse om vores ansvar for naturen og fremtiden.

Under kyndig vejledning af Gudrun Heltoft, formidlingsinspektør på Johannes Larsen Museet, og Pernille Madsen, lærer på Hindsholmskolen, demonstrerede eleverne en imponerende kreativitet.

Ferniseringen: En Dag med inspiration og samhørighed

Ferniseringen var en hjertevarm oplevelse, hvor eleverne stolt præsenterede deres arbejde og delte deres tanker omkring bæredygtighed. Det blev en dag, hvor fællesskab, læring og kreativitet gik hånd i hånd.

Jule- og festborde

Hindsholmskolens bud på et bærdygtigt festbord er en del af udstillingen Jule- og festborde. Udstillingen kan opleves frem til 5. januar 2024 tirsdag-søndag kl. 10-16.
Blandt gæsteudstillerne er Lotte Freddie, modeskribent og – redaktør samt del af ”Verdensdamerne”.

Derudover vil man i Samlingen kunne opleve jule- og festborde skabt af Pernille Sommer, kok i Kaffehuset, museumssvært Lis Engelbreth og tidligere museumsvært Charlotte Jensen. Vi gentager succesen fra tidligere år og viser i alt opdækninger med vidt forskellige materialer og udtryk.

Rylen i det fynske ø-hav

Turen går til Gambøt, Ristinge, Hjortø/Birkholm, Kleven, Avernakø (med forbehold for vind og vejr). Rylen vil derfor ikke være at finde på sin sædvanlige plads i Kerteminde Havn i perioden.

Velbesøgt arrangement: Møde med fuglekunstneren Jens Gregersen

Den 9. juli var der fuldt hus på sommerudstillingen "NÆRVÆR - Lars Jonsson & Jens Gregersen", da fuglekunstneren Jens Gregersen mødte både frivillige og museumsgæster. Arrangementet begyndte med en spændende rundvisning, hvor de frivillige fik en eksklusiv indsigt...