Særudstilling: HINDSHOLM. Den landfaste ø

INDTIL 12. JUNI 2022

Særudstillingen ”HINDSHOLM. Den landfaste ø” sætter fokus på et særligt stykke dansk kyst- og kulturlandskab – Johannes Larsen Museets smukke nabo i nord, halvøen Hindsholm. Udstillingen er et ambitiøst og visionært projekt med seks af vor tids førende danske fotokunstnere (Christina Capetillo, Kirsten Klein, Kurt Rodahl Hoppe, Peter Brandes, Charlotte Haslund-Christensen og Mikkel Østergaard), som vil tegne et protræt af områdets kulturelle og landskabelige kvaliteter. Bag projektets idé, tilrettelæggelse og kuratering, er Finn Thrane, tidligere leder af Fotomuseet på Brandts.

Johannes Larsen Museet – med undertitlen ”for kunst og natur” – har et særligt fokus på netop landskabet og naturen. Hindsholm og herunder Fyns Hoved var et yndet motiv hos fynbomalerne, og især Johannes Larsen og Fritz Syberg har fundet inspiration til mange værker på den nordøstfynske halvø, og mange af disse kan opleves netop på Møllebakken.

Tag med på en moderne egnsbeskrivelse om ”Hindsholm. Den landfaste ø”, når seks kamerakunstnere giver et nutidigt bud på landskabet, idet væsentlige dele af det i dag er menneskeskabt og – sammen med landsbyernes og herregårdens arkitektur – for så vidt kan betragtes som et stykke samlet æstetik. Projektet sætter dermed museets egen samling og specifikt fynbomalernes kunst i perspektiv. Der trækkes endvidere tråde til traditionen fra den Danmarksbeskrivelse af natur og mennesker, som Achton Friis og Johannes Larsen skabte for hundrede år siden.

Det udvidede landskabsbegreb, hvor det menneskelige aftryk spiller markant med, forventes også at give plads til udfoldelse for nogle af landskabets beboere og brugere, både mennesker og deres livsverdener. Sidst men ikke mindst synliggør projektet udviklingen i et dansk yderområde, samtidig med at historien, livsudfoldelsen og stemningerne på Hindsholm foldes ud på medrivende og magisk vis.

Udstillingsbog

”Hindsholm . Den landfaste ø” er også udkommet som en selvstændig bog ved tekst og redaktion af Finn Thrane og udgivet af forlaget Wunderbuch. En del af oplaget vil ledsage udstillingen i en særlig museumsudgave.
Du kan købe den HER eller i museumsbutikken.