Fyns historie gennem 250 år

feb 3, 2023

Fyens Stiftstidendes runde fødselsdag bliver blandt andet markeret med en jubilæumsbog, der fortæller Fyns historie gennem 250 år.

Hvilke begivenheder og personer i det fynske samfund har været med til at præge Fyn i Fyens Stiftstiidende gennem 250 år?

Bogen 250 års fantastisk fynsk historie giver læseren en unik mulighed for at læse om den fynske historie i flere generationer. For ”Fyn er fin” og Fyn er fyldt med spændende fortællinger og unikke personer, som har haft en stor betydning for lokalsamfundet.

I Fyens Stiftstidendes jubilæumsbog kan man blandt andet læse om fejringen af H.C. Andersens æresborgskab i Odense i 1867, om diverse kongelige besøg, luftfart i 1943, grøn omstilling i 2022 og mange flere spændende fynske historier.

Finurlige fortællinger om Fynbomalerne

Læseren vil også få mulighed for at rejse tilbage i tiden (1910) og læse om den unge konservesfabrikant, Mads Rasmussen, som har æren for, at Fynbomalernes værker er samlet på Faaborg Museum og Johannes Larsen Museet.

”Tanken om at skabe et museum for den fynske malerkunst opstod under en privat sammenkomst hos Mads Rasmussen og hans hustru i København i 1910. Blandt deltagerne var de kendte fynbomalere Johannes Larsen, Fritz Syberg, Peter Hansen og Jens Birkholm”.

Fynbomalernes navne er mange, men det er særligt 7 danske malere, man forbinder med gruppen – Alhed Larsen, Fritz Syberg, Anna Syberg, Christine Swane, Jens Birkholm, Peter Hansen og Johannes Larsen (Læs mere om bogen her).

I bogen kan man også finde korte fortællinger om Jens Birkholm, Fritz Syberg, Anna Syberg og Johannes Larsen.

Find fynbomalerne på Johannes Larsen Museet

Vores museum er Fynbomalernes gamle tilholdssted – nemlig Johannes Larsens gamle hus på Møllebakken. Det er nu lavet til museum, så danske kunstinteresserede kan komme og opleve den fantastiske stemning fra gamle dage og se, hvor Fynbomalerne har fået deres inspiration fra.