Mindeord: Jørn Tvedskov (1940-2024)

maj 28, 2024

Af Erland Porsmose og Mette Ladegaard Thøgersen, Østfyns Museer

Jørn Tvedskov er i en alder af 84 år sovet stille ind. Han blev født i Kerteminde, var Kerteminder med stort “K” og havde en stor interesse for kunst og lokalhistorie. I mere end 25 år havde han en tæt og meget værdsat tilknytning til museet.

Jørns engagement på det daværende Kertemindeegnens Museer startede i Kerteminde Museumsforening, hvor han i 1998 blev medlem af bestyrelsen og to år senere også blev formand for foreningen. Denne post indbefattede dengang også formandsposten for Kertemindeegnens Museers bestyrelse, som han bestred indtil fusionen mellem Kerteminde og Nyborg til Østfyns Museer i 2009. Derved blev han også den sidste formand for Kertemindeegnens Museer.

Jørn var fremsynets mand og gik varmt ind for fusionen med Nyborg Museum. Han så muligheder og en stor styrke i, at museet derved kunne vokse sig større og ruste sig til fremtiden. I Østfyns Museer opnåede han både at være formand, næstformand og menigt bestyrelsesmedlem, indtil han i 2016 valgte at takke af. Jørns arbejde i bestyrelsen var kendetegnet af loyalitet og engagement. Han var samtidig en meget synlig repræsentant for museet og museumsforeningen og har holdt utallige velkomster og taler til udstillingsåbninger. Et af de absolutte højdepunkter i hans tid som formand for Østfyns Museer var H.M. Dronningens besøg til Kertemindes købstadsjubilæum i 2013. Og under frokosten fik han selveste Dronningen til bords.

Kerteminde betød rigtig meget for Jørn. Han var Kerteminder af sjæl og sind og delte rundhåndet ud af sin store viden, hvad enten det handlede om rundvisninger som frivillig på Johannes Larsen Museet eller som rundviser på talrige byvandringer rundt i Kerteminde – og det på både dansk, tysk og engelsk. Jørn havde altid meget på hjerte. Hans rundvisninger trak derfor ofte ud, for selvfølgelig skulle det hele med. I mange år påtog Jørn sig også den vigtige opgave at introducere museets nye medarbejdere til Johannes Larsen Museet med sine grundige rundvisninger. Og herefter var man klædt rigtig godt på.

Foto: Emil Andresen

Jørn var altid særdeles velforberedt og som tidligere herreekviperingshandler også altid meget velklædt til enhver lejlighed. Hans viden om tekstiler kom museet til gode, og han blev ofte inddraget som “ekspert”, når der blev indleveret beklædningsgenstande til museet. Det samme gjaldt  hans store indsigt i – og interesse for – det gode værtskab. Også her kom de mange års butikserfaring museet til gavn.

Arkivet i Kerteminde blev også flittigt besøgt. Her holdt Jørn af at studere Kertemindes historie og især at læse Kjerteminde Avis – helt tilbage fra avisens start i 1879 til papiravisens lukning i 2010. På den baggrund lavede han et register over artikler og annoncer, som han generøst stillede til rådighed. Brevsamlinger og meget andet blev ligeledes gennemgået med stor nysgerrighed på arkivet.

Jørn bidrog også til museets årsskrift, Cartha, og i det årsskrift, der netop er udkommet her i maj 2024, kan man læse en erindringsartikel om hans barndom. Jørn nåede selv at se artiklen på tryk og glædede sig til at forære bogen til alle i sin højt elskede familie. Og han har såmænd allerede afleveret teksten til to yderligere artikler i årsskriftet – én om skoletiden og én om herreekviperingsforretningen i Strandgade. På den måde er Jørn nu også selv skrevet ind i Kertemindes historie.

Lige til det sidste fulgte Jørn med stor interesse med fra sidelinjen i museets udvikling i både Kerteminde og Nyborg. I den allersidste mail, vi fik fra ham, glædede han sig meget over, at finansieringen af Nyborg Slot var faldet på plads. Jørns store interesse for og opbakning til både Slotprojektet og museets andre afdelinger og udstillingssteder har betydet rigtig meget for os. Det samme har hans store tillid til museets ledelse og medarbejdere.

Som menneske var Jørn altid venlig, smilende og imødekommende. Han var derfor også meget vellidt blandt både museets medarbejdere og kom ofte forbi til en kop kaffe både i museets administration i Strandgade og på Johannes Larsen Museet. Altid i godt humør og med en sjov anekdote i ærmet. Han holdt også meget af god mad, og retterne blev altid rost i høje toner. Kaffehuset var derfor en af hans absolutte yndlingssteder på museet.

En ægte Kerteminder, lokalhistoriker, museumsentusiast og et rigtig dejligt menneske er gået bort. Jørn vil blive savnet.

Æret være Jørn Tvedskovs minde.

(Topbillede: Foto Emil Andresen)

Rylen i det fynske ø-hav

Turen går til Gambøt, Ristinge, Hjortø/Birkholm, Kleven, Avernakø (med forbehold for vind og vejr). Rylen vil derfor ikke være at finde på sin sædvanlige plads i Kerteminde Havn i perioden.

Velbesøgt arrangement: Møde med fuglekunstneren Jens Gregersen

Den 9. juli var der fuldt hus på sommerudstillingen "NÆRVÆR - Lars Jonsson & Jens Gregersen", da fuglekunstneren Jens Gregersen mødte både frivillige og museumsgæster. Arrangementet begyndte med en spændende rundvisning, hvor de frivillige fik en eksklusiv indsigt...